اخبار

چگونه خط و خراش‌های رنگ خودرو را ترمیم کنیم؟ +عکس

چگونه خط و خراش‌های رنگ خودرو را ترمیم کنیم؟ +عکس
ترمیم خراش‌های روی رنگ خودرو از چیزی که فکر می کنید آسان‌تر است. خودرو را بازرسی کنید و خط و خش ها را پیدا کنید. خودرو را تمیز کنید و با استفاده از یک قلم خش گیر، خط و خش روی خودرو را تعمیر کنید.
به گزارش جام جم آنلاین از دنده 6 ، وظیفه ی رنگ خودرو فراتر از فقط زیبا کردن ظاهر آن است. هدف رنگ خودرو محافظت از فلز بدنه ی خودرو در برابر زنگ زدگی و خوردگی است. این زنگ زدگی و خوردگی باعث از بین رفتن و پوسیدگی قسمت فلزی خودرو می شود. اگر شما در شرایط عادی رانندگی کنید، تجربه ی خراش بر روی رنگ خودرو اجتناب ناپذیر است. این مسئله می تواند بر اثر دلایل زیر اتفاق بیفتد:

 

١-پرتاب شدن سنگ ریزه های داخل خیابان به وسیله ی خودرو های دیگر.
٢-زمانی که خودرویتان را کنار خودروی دیگری پارک می کنید و می خواهید که درب خودرو را باز کنید در این حالت ممکن است به خودروی کناری خود ضربه وارد کنید و باعث آسیب دیدگی رنگ آن شوید.
٣-نقاط زنگ زده بر روی خودرو می توانند باعث ایجاد مشکل در رنگ خودرو شوند.
مشکلات رنگ خودرو، اگر به موقع برطرف نشوند و باقی بمانند، نه تنها ظاهر خودروی شما را نامناسب و قدیمی و کهنه نشان می دهد بلکه می توانند باعث زنگ زدگی بدنه ی خودرو و پوسیدگی آن نیز شوند. این خراش ها اگر به موقع ترمیم نشوند، زنگ زدگی در بخش های گسترده تری از خودرو پخش خواهد شد و این به معنی هزینه ی بیشتر برای تعمیر خودرو است.
بهترین زمان برای تعمیر خط و خش های رنگ خودرو دقیقاً همان زمانی است که متوجه وجود آن شدید. سعی کنید که همیشه یک قلم خش گیر داشته باشید و در صورت نیاز از آن استفاده کنید. قلم خش گیر خودرو را می توانید در فروشگاه های قطعات خودرو و بخش قطعات نمایندگی خودروها پیدا کنید. مطمئن شوید که کد رنگ قلم خش گیر با کد رنگ خودروی شما حتماً یکی باشد. برای پیدا کردن کد رنگ خودرو برچسب اطلاعات خودرو که در داخل ستون خودرو قرار دارد را مطالعه کنید.

 

رنگ بر روی خودروی شما دارای لایه های مختلفی است، که این لایه ها را می توانید در عکس زیر ببینید:

 


متاسفانه گاهی اوقات خودروی شما در شرایط سختی قرار می گیرد. در سطح جاده ها سنگ ریزه های بسیاری هستند، خاک و شن و دیگر زباله های موجود در کف جاده ها می تواند بر اثر عبور وسایل نقلیه ی دیگر به سمت بقیه ی خودروها پرتاب شوند این اشیا هرچه قدر هم کوچک باشند باعث ایجاد مشکل در رنگ خودرو می شود و یا حتی ممکن است خودروی شما این سنگ ها را به سمت خودروهای دیگر پرتاب کنند.

 

مرحله 1 از 4: نوع آسیب دیدگی و میزان آن را مشخص کنید.

 

 


 
قسمت بیرونی خودروی شما از ٤ لایه ی مختلف درست شده است: لایه ی clear coat، رنگ، پرایمر(آستر)، و بدنه ی فلزی. خراش ها بر روی بدنه ی خودرو می تواند به هر کدام از این بخش ها نفوذ کنند و عمق این خراش ها به نوع رنگ خودروی شما بستگی دارد.
مرحله ی اول: عمق آسیب دیدگی را چک کنید. تشخیص عمق آسیب دیدگی بسیار مهم است به دلیل اینکه عمق آسیب دیدگی بر هر دو گزینه ی تعمیر و هزینه اثر می گذارد.

 

 


نمودار بالا به تجسم بهتر لایه های قسمت بیرونی خودرو کمک می کند و همچنین باعث می شود عمق خراش ها را بر روی خودرو در هر مورد بهتر متوجه شوید.
قلم خش گیر خودرو تقریباً هم اندازه ی یک مداد یا یک خوکار است و بزرگتر نیست. در صورت تعمیر نکردن این خط و خش ها قسمت های فلزی بدنه ی خودرو شروع به اکسید شدن می کنند. این مسئله اجازه می دهد تا رطوبت به بخش های فلزی قسمتی که رنگش دچار مشکل شده است و همچنین اطراف آن نفوذ کند. در بخش های فلزی زنگ زدگی ایجاد می شود و در این شرایط تعمیر بسیار گسترده تر و پر هزینه تری احتیاج است تا رنگ و فلز خودرو به شرایط عادی برگردند.
نکته: اگر برای تشخیص میزان عمق خراش دچار مشکل شدید بهترین کار این است که تعمیر را بر اساس یک لایه عمیق تر از تشخیص خودتان انجام دهید. برای مثال اگر شما مطمئن نیستید که آسیب دیدگی در حد لایه ی clear coat یا رنگ است، ترمیم را بر اساس هر دو لایه انجام دهید. با این روش شما مطمئن می شوید که تعمیرات لازم را انجام داده اید.

 

 


نکته: قلم خشگیر را از فروشگاه های لوازم یدکی خودرو یا فروشگاه های رنگ خودرو تهیه کنید. مطمئن شوید رنگ درست و منطبق با کد رنگ خودروی خود را انتخاب کرده اید. برای دانستن کد رنگ خودرو برچسبی که در زیر کاپوت خودرو یا داخل ستون درب طرف راننده قرار دارد بخوانید.

 

مرحله 2 از 4: آماده کردن رنگ خودرو برای انجام تعمیرات

 

وسایل مورد نیاز
١-یک سطل آب و صابون
٢-پارچه ی تمیز یا حوله
٣-کاغذ سنباده(٢٠٠٠)
٤-خمیر دندان
 

 

 
مرحله ی اول: خودرو را بشویید. هر وقت که می خواهید قسمتی از رنگ خودرو را تعمیر کنید اول از همه باید آن قسمت از بدنه ی خودرو را خوب بشویید.
یک فضای کاری تمیز باعث می شود تا خاک و گرد غبار باعث خراش و آسیب بیشتر بر روی سطح خارجی خودروی شما نشود.

 

 


مرحله ی دوم: سنباده زدن منطقه ی آسیب دیده. بعد از شستشوی محل آسیب دیده شما باید قسمت آسیب دیده و اطراف آن را سنباده بزنید.
سنباده زدن محل آسیب دیده را صاف تر می کنه و باعث می شود تا کار ترمیم رنگ راحت تر انجام شود.
اگر خراش روی رنگ بدنه ی خودرو بزرگ است شما باید از کاغذ سنباده استفاده کنید ولی اگر کوچک است می توانید از خمیر دندان استفاده کنید.
نکته: اگر آسیب دیدگی فقط در حد لایه ی clear coat باشد دیگر احتیاجی به سنباده زدن نیست. زیرا این لایه بیرونی ترین لایه ی خودروی شما است و تعمیر آن راحتر است. اگر مطمئن شدید آسیب دیدگی فقط در لایه ی clear coat است به مرحله ی سوم بروید.

 

 


مرحله ی سوم: استفاده از خمیر دندان. برای خراش های کوچک و کم عمق به جای سنباده زدن می توانید از خمیردندان معمولی استفاده کنید. اگرچه ممکن این عجیب به نظر برسد ولی خمیر دندان می تواند به عنوان یک کاغذ سنباده استفاده شود.
مرحله ی چهارم: خراش را سنباده بزنید. برای خراش های بزرگ از کاغذ سنباده استفاده کنید.
از یک کاغذ سنباده ی نرم استفاده کنید، کاغذ سنباده ی ٢٠٠٠ می تواند خوب باشد. کاغذ سنباده ی ضخیم تر می تواند باعث شود تا سهواً لایه های بیرونی بیشتری برداشته شود و آسیب بیشتری ایجاد کند که تعمیر آن احتیاج به هزینه ی بیشتری دارد.
از یک تکه ی کوچک کاغذ سنباده استفاده کنید و آن را به صورت دورانی در ناحیه ی آسیب دیده و اطراف آن بکشید. گاهی اوقات خرده های رنگ و ذرات ساییده شده را با یک پارچه ی تمیز پاک کنید.

 

مرحله 3 از 4: تعمیر خراش های کم عمق

 

وسایل مورد نیاز:
١- پارچه ی تمیز
٢-پولیش
٣-آب و صابون
٤-واکس خودرو

 

نکته: بیشتر واکس های خودرو دارای یک پد هستند. اگر واکس شما پد ندارد می توانید یک حوله را جایگزین آن کنید.
بیشتر خراش های کوچک و کم عمق ( آنهایی که فقط تا لایه ی clear coat هستند) با ترکیبی از واکس و پولیش قابل تعمیر شدن هستند. پولیش مانند یک کاغذ سنباده ی نرم یا خمیر دندان عمل می کند و سطح خارجی خودرو را صاف می کند.
مرحله ی یک: محل آسیب دیده را بشویید. این مسئله مهم است که بر روی یک سطح تمیز ترمیم رنگ را انجام دهید.
محل آسیب دیده را با آب و صابون بشویید و خشک کنید.

 

 


مرحله ی دوم: استفاده از پولیش. مقدار کمی پولیش بر روی یک پارچه ی تمیز بمالید.
با مقدار کم کار را شروع کنید و در صورت نیاز مقدار بیشتری استفاده کنید. مراقب باشید که قسمت های بیش تر از نیاز را پولیش نکنید.
مرحله ی سوم: پولیش را در یک ناحیه کوچک به صورت دایره ای بکشید.
پولیش زدن را تا زمانی که خراش به طور کامل از بین برود ادامه دهید، سپس می توانید از واکس استفاده کنید.
مرحله ی چهارم: از واکس استفاده کنید. با واکس زدن خودرو قسمت هایی از لایه ی clear coat را که از بین رفته است را ترمیم می کنید.
از یک لایه ی نازک واکس استفاده کنید. آن را به آرامی روی سطح رنگ خودرو با یک حرکت دورانی بکشید، با استفاده از یک حوله یا پارچه ی تمیز واکس را آنقدر روی سطح خودرو بکشید تا محو شود.

 

 


مرحله ی پنجم: خودرو را دوباره بشویید. شستن خودرو بعد از استفاده از واکس باعث می شود تا اثر واکس استفاده شده مشخص شود.
یک خودرویی که به خوب واکس زده شده باشد در زمان شست و شو آب روی سطح آن نمی ایستد و سر می خورد.

 

مرحله 4 از 4: تعمیر خراش های عمیق

 

وسایل مورد نیاز:
١-نوار چسب مخصوص
٢-پرایمر یا آستر
٣-کاغذ سنباده (١٥٠٠)
٤-scuffing pad
٥-کیت لکه گیری
٦-واکس خودرو

 

خراش های که عمق آنها تا لایه های رنگ و پرایمر ( آستر) خودرو هستند علاوه بر ترمیم احتیاج به رنگ و پرایمر ( آستر) جدید دارند. خراش های عمیق اگر به موقع تعمیر و رنگ نشوند وضعیت بدتری پیدا خواهند کرد و ممکن است باعث زنگ زدگی بدنه ی خودرو شوند به همین دلیل باید به موقع تعمیر شوند.
مرحله ی اول: کیت لکه گیری مناسب با رنگ خودروی خود را تهیه کنید. از آنجا که خراش افتادن بر روی رنگ خودرو امری طبیعی است بسیاری از کمپانی ها رنگ لکه گیری را تولید می کنند.

 

 


زمانی که تصمیم گرفتید خراش هایی که تا عمق رنگ و پرایمر(آستر) خودروی شما نفوذ کرده اند را تعمیر کنید، ابتدا باید کیت لکه گیری متناسب با رنگ خودرو که کد یکسان با رنگ خودرو داشته باشد را تهیه کنید.
نکته: شما می توانید به جای استفاده از کیت لکه گیری از رنگ و پرایمر( آستر) استفاده کنید، اما کیت های لکه گیری دارای لوازم مورد نیاز شما برای لکه گیری هستند که می توانند بسیار مفید باشند.
مرحله ی دوم: محل آسیب دیده را آماده کنید. قبل از رنگ کردن شما باید ابتدا سطح آسیب دیده را بر اساس آنچه در قسمت ٢ گفته شد آماده کنید.
برای خراش های عمیق تر احتیاج به کاغذ سنباده ی ضخیم تر دارید.
مرحله ی سوم: برای ساییدن بیشتر ناحیه آسیب دیده و آماده کردن آن برای رنگکاری از scuffing pad استفاده کنید.
Scuffing pad سطح آسیب دیده را برای رنگ زدن آماده می کند.
نکته: هنگام استفاده از scuffing pad مراقب باشید تا باعث ایجاد خراش در بخش هایی که رنگ خودرو سالم است نشوید. شما می توانید یک قسمت کوچک از scuffing pad را ببرید و از آن استفاده کنید تا احتمال آسیب دیدن بخش های دیگر خودرو را کاهش دهید.

 

 


مرحله ی چهارم: چسب زدن اطراف چراغ های جلو. از چسب مخصوص رنگکاری برای قسمت هایی از خودرو مانند چراغ های جلو که نمی خواهید رنگ شوند، استفاده کنید.

 

 


مرحله ی پنجم: استفاده از پرایمر(آستر). اگر خراش روی خودرو تا لایه ی پرایمر (آستر) نفوذ کرده است، شما باید از پرایمر برای قسمت های آسیب دیده استفاده کنید. برای این کار از یک قلمو استفاده کنید، که معمولاً داخل کیت لکه گیری موجود است.
قبل از رنگ کاری، یک شبانه روز صبر کنید تا پرایمر خشک شود.
انواع مختلفی رنگ لکه گیری وجود دارد که در جدول زیر توضیح داده شده اند.

 

 


مرحله ی ششم: قبل از استفاده از رنگ لکه گیری آن را خوب تکان دهید. مخصوصاً اگر رنگ متالیک است و دارای ذرات ریز صدفی درخشان است و یا اگر قسمتی که می خواهید رنگ کنید بزرگتر از یک سکه باشد حتماً رنگ را قبل از استفاده به خوبی تکان دهید.
رنگ را حداقل به مدت ٣٠ ثانیه تکان دهید تا مطمئن شوید تمام قسمت های ته نشین شده ی رنگ با یکدیگر به خوبی مخلوط شده اند.

 

 


مرحله ی هفتم: اندکی از رنگ لکه گیری را بر روی خراش بمالید. مقداری از رنگ را استفاده کنید که مطمئن شوید یک لایه ی نازک از رنگ بر روی خراش پوشیده شده است و رنگ تمام سطح خراش را پوشش دهد.
اجازه دهیدکه رنگ به مدت ١٥ دقیقه خشک شوید. قبل از ادامه ی کار ترمیم، باید مطمئن شوید رنگ خشک شده است.
نکته: هنگام استفاده از رنگ جدید، امتحان کنید که رنگ لکه گیری با رنگ خودرو تطابق داشته باشد. تا قبل از تست کردن نمی توانید به طور صد در صد مطمئن باشید که رنگ ها منطبق هستند. اگر منطبق نیستند آن را پاک کنید و رنگ منطبق با رنگ خودرو را تهیه کنید. مقداری از رنگ را به ناحیه مورد نظر بمالید و اجازه دهید تا خشک شود. در حالت ایده آل باید زمانی مبادرت به انجام این کار کنید که شرایط آب و هوایی برای این کار مناسب باشد تا رنگ زودتر خشک شود(دمای بالای ٥٠ درجه ی فارنهایت).
مرحله ی هشتم: از یک لایه ی نازک رنگ استفاده کنید. در هنگام رنگکاری، حتماً از لایه ی نازکی از رنگ استفاده کنید، رنگکاری را ادامه دهید تا زمانی که رنگ قسمت رنگ شده با رنگ سایر بخش های خودرو یکسان و همدست شود.
نکته: اگر از لایه ی ضخیمی از رنگ استفاده کنید بعد از اتمام رنگکاری، محل رنگ شده بیش از حد ضخیم می شود و ضخیم تر از دیگر قسمت ها دیده می شود. برای بر طرف کردن این مشکل می توانید از یک کاغذ سنباده ی نرم استفاده کنید.
مرحله ی نهم: از clear coat استفاده کنید. بعد از اینکه رنگ کاملاً خشک شد( پس از گذشت ٢ روز یا بیشتر که بستگی به شرایط آب و هوایی دارد)، باید از یک لایه ی جدید clear coat استفاده کنید.
نکته: برای رنگکاری در قسمت های بزرگ، توصیه می شود بعد از گذشت ٦٠ روز از واکس استفاده کنید. در این مدت قسمتی از رنگ بخار می شود. در صورت استفاده ی زودتر از واکس بر روی رنگ خودرو برجستگی های ناخوشایندی را مشاهده خواهید کرد.
توصیه: برای خراش های روی قسمت های غیر فلزی خودرو به خصوص قسمت های پلاستیکی می توانید از اسپری های با رنگ منطبق با رنگ خودرو استفاده کنید.

 

٥- واکس زدن قسمت های ترمیم شده

 

مرحله ی اول: قسمت های ترمیم شده ی رنگ خودرو را با واکسی که معمولاً از آن استفاده می کنید، واکس بزنید. واکس زدن باعث می شود تا قسمت های سنباده زده شده ظاهر بهتری داشته باشند.
مرحله ی دوم: کل خودرو را واکس بزنید. برای اینکه قسمت ترمیم شده از دیگر قسمت های خودرو درخشان تر نباشد، کل خودرو را واکس بزنید.
به طور کلی، ترمیم و لکه گیری رنگ خودرو یک کار ساده است که می توانید این کار را به سادگی انجام دهید. اگر شما به ظاهر خودرویتان اهمیت می دهید، دستورالعمل های بالا به شما کمک می کند تا زیبای خودروی خود را بازگردانید تا ظاهر خودرویتان تمیز و نو به نظر برسد.
۲۸ آذر ۱۳۹۵ ۱۳:۲۸
جام جم آنلاین |
تعداد بازدید : ۱,۸۸۷

نظرات بینندگان


نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید